ממתק לפרשת בהר

ב"ה

 

ממתק לשבת פרשת בהר תשע"ה

 

יוסי ורוני היו חברים שגדלו יחד מגיל צעיר מאוד, ההצלחה האירה להם פנים ושניהם הפכו להיות עשירי עולם, יום אחד הופתע יוסי לקבל מכתב מרוני ידידו הטוב אותו לא ראה כבר כמה שנים,

 

"יוסי  ידידי היקר, אתה בוודאי זוכר את מסע התענוגות האחרון שלנו, נהנינו באמת מכל רגע, אבל מאז שחזרתי משם לא מצאתי מנוח, לא היה לי עוד טעם בחיים, יש לי הכול, עשיתי את כל מה שרציתי, מיציתי את תענוגות החיים, אבל בלב שלי נפער חור גדול, ששום דבר לא הצליח למלא אותו. החלטתי לברוח מהכול. בניתי לי בקתה קטנה על אחד מהרי טיבט הגבוהים, אני לובש גלימת פשתן, מגדל בעצמי את המזון שלי, וחי חיים הכי פשוטים שיש, תאמין לי ידידי, הפכתי לנזיר וטוב לי. גם אתה מוזמן".

 

יוסי קיפל את המכתב בחיוך, שלף את המחשב הנייד שלו והתחיל לכתוב:  "גם אני הפכתי לנזיר, ידידי הטוב, אבל לא, לא בניתי לי בית על הר נידח, אני לובש בגדים יפים ולא מגדל את האוכל שלי בעצמי  אבל כן, הפכתי לנזיר. מכרתי את הפרארי שלי וקניתי לי מרצדס פשוטה ומקסימה מכרתי את האחוזה שלי וקניתי לי בית מגורים יפה במקום מקסים בפאתי העיר. פיטרתי את השפים שלי ואני מעסיק טבחית אחת שמכינה אוכל פשוט וטעים להפליא. לא, לא פשטתי את הרגל, לא נקלעתי לחובות, וגם לא חילקתי את הירושה שלי בחיים. כמו שכתבתי כבר, הפכתי לנזיר. גם אני הרגשתי נורא אחרי החוויה המשותפת שלנו בשנה שעברה, גם אני הרגשתי שמיציתי את הנאות החיים. אבל החלטתי להיות נזיר ולחיות את החיים נכון. החלטתי להתנזר מהטירוף, להתנזר מהקיצוניות, להתנזר מהרצון לכבוש את העולם. כבשתי את עצמי. את היצרים שלי, אני נהנה מהחיים, אבל בגבול ובמידה. אני אוהב דברים יפים, אבל בצורה מאוזנת. אני יודע ליהנות מהחיים, אבל בצורה הנכונה, אני קובע זמן ללמוד כל יום על מהות החיים אוכל רק מה שמותר לי ומרגיש שאני מתמלא וממלא את ייעודי,  אתה שואל מה עשיתי עם הכסף שלי? אספר לך. בניתי בית רפואה, הקמתי בית ספר לילדים עם צרכים מיוחדים, פתחתי רשת בתי תמחוי, אני תומך באנשים נוספים שילמדו על מהות החיים, ועוד נשאר לי מספיק לי ולנכדים, ואפילו לנינים. אתה מוזמן להצטרף אליי, למנזר החדש שלי, יש לי עדיין חדר פנוי…

 

פרשת בהר מתחילה במילים "וידבר ה' אל משה בהר סיני… ושבתה הארץ שבת לה" רש"י שואל את השאלה המפורסמת "מה עניין שמיטה אצל הר סיני" למה דווקא על מצוות השמיטה כתוב שנאמרה בהר סיני? ועונה שממצוות השמיטה אנו לומדים על כל התורה, כמו שבשמיטה יש הרבה פרטים וכולם נאמרו בסיני כך כל המצוות נאמרו עם כל פרטיהם למשה רבנו בהר סיני.

 

למה נבחרה דווקא מצוות השמיטה להיות הדוגמא שממנה נלמד? כי מצווה זו משקפת את הגישה הכללית של התורה לחייו של יהודי.

 

מצוות השמיטה אומרת שיהודי צריך מצד אחד לחיות חיים גשמיים, "שש שנים תזרע שדך" עליך לעבוד את האדמה ולדעת שאם אתה רוצה יבול עליך לזרוע, לחרוש וכו' ולפעול בדרכי הטבע, אם תתנזר מהעולם ותעסוק רק בתפילה לא יצמחו לך פירות.

 

מצד שני אומרת לו התורה שאחת לשבע שנים עליו להתנתק מחיי החולין ולעשות שנת שבתון רוחנית שאותה יקדיש לתפילה ללימוד תורה ולמעשים טובים וברכת ה' תתן לו שפע גשמי.

 

לכאורה הדברים נראים סותרים איך אפשר להגיד לאדם מצד אחד להיות כולו עסוק בגשמיות ובו זמנית להגיד לו לעזוב הכל ולסמוך על הנס?

 

אך זו בדיוק הדרך שהתורה מצווה עלינו, לחיות בתוך העולם ובכל זאת להשאר מעליו, מצד אחד לעשות הכל בדרכי הטבע ומצד שני לדעת שברכת השם היא זו שתסייע לו למעלה מדרך הטבע.

 

שש שנים האדם מרגיל את עצמו לא להתנזר מהעולם ולחיות בתוך חיי המעשה הגשמיים אלא שהוא חי אותם בצורה נכונה, את הכוח לחיים אלו הוא מקבל מהשנה השביעית שבה הוא עושה פסק זמן ומזכיר לעצמו שברכת ה' היא הנותנת לו את ההצלחה.

 

יהי רצון שנלמד לשלב בין החיים הגשמיים לרוחניים וכך נראה את ברכת ה' הן בגשמיות והן ברוחניות.

 

שבת שלום

פורסם בקטגוריה ויקרא, עם התגים , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.
460

מה דעתך?

עוד בויקרא