חובה לכל נהג: הוראות חירום להתנהגות במצב האצה פתאומית

הוראות חירום להתנהגות  במצב האצה פתאומית ואיבוד שליטה בנהיגה.

בעקבות מקרים שקרו בארץ ובעולם, ובעקבות מקרה שקרה השבוע בארץ. חשוב לחדד ולרענן את הנהלים להתנהגות ופעולות חירום בעת האצה פתאומית בלתי נשלטת ברכב.

א. בכל המקרים של האצת רכב ללא שליטה, מדובר בתקלה בדוושת המיאוץ (הגז). או בעלייה פתאומית בסל"ד מנוע הרכב כשהוא בשילוב עם הגיר. הסיבות לכך רבות ומגוונות,  שטיח שנתקע בין דוושת המיאוץ לבין רצפת הרכב, תקלה במחשב הרכב שגורמת לעלייה פתאומית ולא מוסברת בסל"ד המנוע, תקלה במערכת הזרקת הדלק, תקלה במאייד (קרבורטור) ברכבים ישנים ועוד תקלות רבות אפשריות נוספות.

ב. דוושת הבלם לא קשורה להאצת הרכב, רכב לא מאיץ כתוצאה מבלם לא תקין, אלא אם כן הוא בירידה חדה ואין אפשרות להעביר את הגיר למצב הילוכי הכוח. (הילוכים נמוכים)

ג. ברוב המקרים נמצא שאילו אלו שנהגו ברכב היו עושים מספר פעולות פשוטות למדי, חייהם היו ניצלים בקלות.

דרכים להתמודדות עם האצה ללא שליטה.

1. אם הרכב מאיץ ללא שליטה ובקרה,  הפעולה העיקרית שצריך לנקוט היא להעביר את הרכב למצב "ניוטרל" וללחוץ בצורה הדרגתית ולסירוגין על דוושת הבלם דבר שיעצור כמעט בוודאות את הרכב.

2. במקרה וזה לא עוזר (נדיר ביותר ולא הגיוני, מכיוון שבמצב  ניוטרל אין חיבור בין הגלגלים למנוע ולכן לא תתאפשר האצה) ניתן להוריד בצורה הדרגתית ומהירה להילוכי הכוח הן באוטומט והן בידני. (ברכב בעל גיר ידני ניתן "להקפיץ מצמד/קלאץ',  אך לא מומלץ דבר זה יגרום לכיבוי הרכב,  איבוד מערכות חיוניות ואף לאיבוד שליטה על הרכב) רוב הסיכויים שתצטרכו בסיום ההרפתקאה לבקר במוסך, אבל לא צריך כמובן להזכיר שכסף הוא רק כסף ויש לו תחליף, לחיים לא!  לכן אסור להסס לרגע בפעולות הללו.

3. במקרה וכלו כל הקיצין וכל מה שנרשם לעיל לא עוזר, ניתן להיצמד בזווית כהה (מהצד ולא חזיתית) ככל הניתן למעקה הבטיחות, להמשיך ולנסות כל העת לבצע את סעיפים 1 ו-2  שכפי שאמרתי  בלמעלה מ-99% מהמקרים יפתרו את הבעיה.

כמובן שאין ללחוץ על הבלמים ללא הפעולות המוזכרות, לחיצה על הבלמים בכוח תגרום במצב האצה בלתי נשלטת. תגרום לכשל מהיר שלהם, להתחממות מהירה מאוד שלהם וכתוצאה מכך במקרים מסויימים גם התלקחות של הצמיגים והרכב.

בעת מעבר ההילוכים לניוטרל עדיין יישמע רעש חזק של סל"ד המנוע דבר זה לא מעיד על המשך האצת הרכב אלא על כך שהרכב עדיין נמצא "בטורים" (סל"ד) גבוה.

כמו כן אם אפשר, רצוי ומומלץ להתקשר למוקד החירום של כב"ה  בטלפון 102. במוקדי החירום יושבים  אנשים עם ידע טכני רב במיוחד שבין ההכשרות שהם עברו הכשרה גם בנושא הספציפי הזה, ועליהם מפקדים קצינים עם ידע טכני רב עוד יותר, וניסיון מקצועי שנרכש לאורך שנים רבות. כמובן אפשר  להתקשר גם למוקד 100 של המשטרה.

והכי חשוב תזכרו שמקרים כאלו הם נדירים ביותר, והסכנה להיפגע  מנסיעה לא בטוחה וזהירה גדולה מאות מונים מהסיכון בהאצה פתאומית של הרכב.

סעו בזהירות!

"ונשמרתם מאוד לנפשותיכם"

שבת שלום שקטה ובטוחה.

 

(אודי גל דובר כבאות והצלה מחוז ירושלים)

פורסם בקטגוריה מעניין ברשת, עם התגים , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.
550

מה דעתך?

עוד במעניין ברשת