כך תקבלו רשיון נהיגה כבר בטסט הראשון

איש האחראי על רפורמת הרישוי המדורג, רב-בוחן שהכשיל – וגם העביר – כמות עצומה של תלמידי נהיגה במהלך הקריירה, נותן לכם טיפים שווים ולעיתים מפתיעים לטסט הקרוב. והמלצה חמה: בנות, אל תגיעו עם מחשוף

זה לא ממש משנה אם מתוכנן לכם טסט ראשון בעוד כמה ימים, הוצאתם רישיון לפני שנה-שנתיים או שכבר קשה לכם להזכר ממתי אתם מחזיקים באופן חוקי בהגה. כך או אחרת, טובים הסיכויים שיש לכם לא מעט עצות להצלחה במבחן המעשי, ואתם מכירים את כל הטעויות שיובילו אתכם למפח נפש. כך לפחות אתם

חושבים, וכך גם אנחנו חשבנו, עד ששוחחנו עם חנניה אפנג'ר, רב-בוחן ראשי והאיש העומד מאחורי רפורמת הרישוי המדורג. בדיוק, זו שמעניקה מיום א' רישיון מיוחל לבני 16 ותשעה חודשים בלבד. 

פנינו אליו כדי לקבל פעם אחת ולתמיד את המתכון המושלם לטסט מוצלח, ברור, חוץ מנהיגה ללא טעויות. במילים אחרות, קבלו ממנו את הטיפים הטובים ביותר שתוכלו לקבל לפני המבחן המעשי על רכב, כולל המלצה חמה לוותר על שעות הבוקר המוקדמות והעמוסות בנהגים ממהרים. ולא, אין יום מועדף, אבל בקיץ הטסטים קלים יותר. אגב, ידעתם שמותר לכם לנוח במהלך המבחן, ואפילו להקשיב למוזיקה מועדפת?

 

 (צילום: קובי קואנקס)

(צילום: קובי קואנקס)

     

    בלי חברים, בלי משפחה. זה לא קל, אבל נסו להמנע מלחלוק את ההתרגשות של מחר עם הסביבה. כמה שפחות אנשים ידעו, כך תהיו פחות בלחץ. נכשלתם? לא נורא, הפעם הבאה יכוה להיות תוך פרק זמן קצר מאד. הצלחתם? יש לכם הודעה משמחת מאד עבור כולם.

     

    מתי ואיפה? נכון, אתם לא ממש שולטים על שעת המבחן המדויקת והמיקום בו הוא יערך. בכל מקרה חשוב לדעת – טסטים בשעות הבוקר המוקדמות, כשמסביב נהגים ונהגות ממהרים לגן-עבודה-סתם סידורים, לא אידיאליים. אם יש לכם אפשרות לבחור, נסו שלא לעלות על הכביש למבחן הקובע לפני 09:00, ואם אפשר מאוחר יותר. ועוד דבר, אם אתם גרים בעפולה, המבחן שלכם יהיה פשוט יותר מזה איתו יתמודד החבר בחולון. עניין של גודש תנועה.

     

    מה ללבוש? שאלה עדינה במקרים מסויימים. כמובן שיש להגיע בבגדים נוחים ונעליים סגורות. ואם אתם תוהים לגבי שאלת הכן-או-לא לבוא עם מחשוף עמוק, התשובה שלילית. לא רק שהוא (המחשוף) לא יעבוד, הוא עלול אף לייצר תחושת אי-נוחות בקרב הבוחן. אתן לא רוצות בכך.

     

    ציון 70-80 בהחלט מספיק. אם חשבתם שאתם מסוגלים לנהיגה נקיה לחלוטין מטעויות, אתם כנראה טעים. אבל זה לא ממש משנה, שכן הבוחן אינו מצפה לתצוגת נהיגה מושלמת. הוא מודע לכך שפה ושם יהיו טעויות קלות וחוסר שלמות. גם אצלו זה כך הרי. במילים פשוטות – אתם לא צריכים להיות מושלמים במבחן, אבל אסור לכם לטעות בגדול.

     

    הידיים רועדות והנשימה מואצת? בקשו הפסקה. נשמע אולי לא הגיוני, אבל הרב בוחן מבטיח. נבחן שמרגיש כי הוא חייב מנוחה, אם בגלל עצבים רופפים, ידיים מזיעות ורועדות, קוצר נשימה או סתם תחושה שהוא חייב לעצור לרגע, יכול לבקש מהמורה לעשות הפסקה. וכן, המורה נדרש להפסיק את המבחן ולאפשר זאת. אם חושבים על זה, יש בכך יותר מטיפת היגיון. ובכל מקרה, זכרו לנצל זאת אם וכאשר. מספר צעדים סביב הרכב, כמה מתיחות ומעט מים, ואתם שוב כשירים. רק יותר.

     

    איזו מוזיקה מרגיעה אתכם? קבלו הפתעה נוספת. בזמן המבחן המעשי שמורה לכם הזכות לבקש מהבוחן להדליק את מכשיר הרדיו על תחנה מועדפת, או לאפשר לכם להקשיב למוזיקה מרגיעה לבחירתכם. קחו אתכם דיסק שהכנתם, עם חצי שעה של צלילים שמרגיעים אתכם. ולא, היינו ממליצים לוותר על רוק כבד, גם אם אתם מאד אוהבים את הז'אנר.

     

    טעיתם? המשיכו כרגיל.  קלטתם טעות שהפכה לכם את הבטן, ואתם יודעים שגם הטסטר ראה, התרשם לרעה ורשם עצמו את הפשלה. אם הוא לא מבהיר לכם שכאן ועכשיו הסתיים המבחן, המשיכו בנהיגה כאילו כלום לא קרה. קחו נשימה עמוקה, השליכו את המחשבות השליליות החוצה, וחזרו למסלול. יתכן שהטעות לא הייתה נוראית כל-כך. אם תנהגו כאילו נכשלתם כבר במבחן, לבטח תכשלו בו.

     

    פנית ימינה במקום שמאלה? זו אינה טעות. כולנו טועים לפעמים בכיוונים. הסיבות לכך רבות, ואין שום היגיון בדרישה מנבחן מתרגש בטסט שלא לבצע טעות כזו. העניין הוא, שזו אינה טעות כלל ועיקר בטסט, והבוחן אינו רואה בה כזו בשום אופן. קלטתם שפניתם לכיוון הלא נכון? המשיכו לנהוג כרגיל ועדכנו את המורה שאתם מודעים לכך. שוב, זו בפירוש אינה נחשבת לטעות נהיגה ובוודאי שאין צורך לתקן אותה.

     

    כמה פעמים חניתם ברוורס? תמרון החניה בעזרת נסיעה לאחור שייך לרשימת הפעולות השכיחות ביותר של כל נהג, בעיקר בעיר. עם זאת, נראה כי הצלחה בתמרון הזה בניסיון ראשון זוכה להערכה מוגזמת – אבל לא מהבוחן. נכשלתם בניסיון החניה? בקשו ניסיון נוסף, אין עם זה שום בעיה. נכשלתם שוב? אתם מוזמנים בהחלט לבקש עוד ניסיון, ותקבלו כזה. בקיצור, לא הלך בפעם הראשונה, ילך בשניה, או בשלישית. אל דאגה.

     

    אין לכם זווית ראיה, מה עושים? הגעתם לצומת ומסיבה כלשהי שדה הראיה שלכם לכיוון הרכב המגיע מכיוונים שונים אינו פנוי? ציינו זאת בפני הבוחן לפני שאתם מתחילים לגלוש כדי לייצר שדה ראיה נאות. בכך אתם מונעים ממנו להתערב שלא לצורך בבלימה, "מרגיעים" אותו בכל שאתם יודעים מה קורה. הטסטר יקבל זאת בהבנה ויאפשר.

     

    הבוחן בלם? תתפלאו לא סוף הדרך. או קיי, בדרך כלל כן, אבל לא תמיד. בחלק ניכר של המקרים מדובר בהתערבות שנועדה למנוע תאונה, ומשמעותה כמובן כישלון במבחן. אבל, לא תמיד זה כך. גם הבוחן עשוי לטעות, ואם יזהה שהגיב מהר מדי, ולקח אחריות על פעולה שממילא התכוונתם לבצע, הוא לא יתחשב בכך ככישלון אוטומטי.

     

     

     

     

    עזבו את הבוחן, זה לא יעזור. סיימתם את הטסט ואתם מתים לדבר עם הבוחן, ואולי לשכנע אותו שההתערבות שלו בצומת העמוס הייתה מיותרת? ותרו על זה. הבוחן רואה בכך ניסיון להשפעה על תהליך קבלת ההחלטה. זה לא יכול להועיל לכם בשום אופן. אם כבר, להזיק.

     

    שינה טובה היא המפתח לרגיעה וריכוז ביום הטסט. ברור לכם הרי שעדיף לישון היטב לפני המבחן, ובלי להתחכם. שינה של חמש שעות לא יכולה להיחשב כ"טובה" או "מספקת" בגיל 17. קחו לכם לילה אחד של רגיעה מלאה, בלי חגיגות של חופש גדול וסרטים לתוך הלילה, או רביצה עם חברים בגינה השכונתית. התעוררו מספיק זמן לפני המבחן כך שלא תהיו בלחץ, אכלו משהו ושתו.

     

     

     

     

    לפנייה לכתב/ת

    פורסם בקטגוריה מעניין ברשת, עם התגים , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.
    1,099

    מה דעתך?

    עוד במעניין ברשת