אריק איינשטיין: השחקן הענק שמעולם לא למד משחק

אריק איינשטיין: השחקן הענק שמעולם לא למד משחק 

אריק איינשטיין ואורי זוהר

 אריק איינשטיין ואורי זוהר    צילום: צילום מסך

אריק איינשטיין – סיק |

עודכן 07:24 27/11/2013

פרט ליצירות המוסיקליות האלמותיות, אריק איינשטיין הפנומן הותיר אחריו כמה הופעות בלתי נשכחות על מסכי הקולנוע והטלוויזיה

בימינו נדמה שהטלוויזיה נוצרה בשביל כולם. אבל פעם היו אנשים שהטלוויזיה נוצרה במיוחד עבורם. לא בגלל שהם אהבו לצפות בה, אלא בשל הכריזמה שנשפכה מהם כשניתן היה להביט בדמותם על המסך. ג'ון פיצג'רלד קנדי, למשל, נחשב לפוליטיקאי טוב כשנשמע ברדיו, אך כשהופיע על המסך הקטן הוא הפך לבלתי נשכח וסחף את האומה האמריקנית כולה.
גם איינשטיין הוא כמו קנדי. הוא היה אחד כזה שהטלוויזיה נוצרה בשבילו. בשונה מקנדי, איינשטיין כבש אומה שלמה כבר כשנשמע קולו ברדיו, אבל עם הופעת דמותו המרשימה על המסך הוא מחץ את נפשם של הישראלים וסחט מהם כל טיפה של אהבה.
אריק איינשטיין אמנם מעולם לא למד משחק באופן פורמלי, אבל הוא היה שחקן מוכשר שביצע תפקידים בצורה מעניינית ומלאת אופי. הוא ניחן בכישרון בלתי רגיל לחיקויים ונהג לערוך חיקויים של מנהיגים, ספורטאים ועוד.

 

קריירת המשחק של איינשטיין החלה כבר בתחילת שנות השישים, כשהוא בשנות ה-20 לחייו. באותם ימים השתתף איינשטיין בסרט הלא מוכר "ניני". לאחר שנתיים איינשטיין, במקביל להתקדמותו בעולם המוזיקה ולאחר שזכה לחשיפה לא מבוטל, קיבל השחקן הצעיר תפקידים משמעותיים יותר בסרטים "אולי תרדו שם", "דליה והמלחים" ו"סלאח שבתי".

 

אריק איינשטיין מתוך "כמו גדולים"

 אריק איינשטיין מתוך "כמו גדולים" 

ב"דליה והמלחים" של מנחם גולן גילם איינשטיין מלח באוניית משא ישראלית שאליה מתגנבת צעירה יפהפיה בשם דליה. בסרט, איינשטיין הוא אחד המלחים שמגלים כי חפציהם האישיים נעלמים, ובתוך כך דואגים להסתיר את דליה מהקברניט.

 

מאוחר יותר באותה שנה יצא לאקרנים גם "סלאח שבתי" בבימויו של אפרים קישון ובכיכובו של חיים טופול. הסרט נחשב ל"סרט הבורקס" הראשון, והיה אז ללהיט גדול. בנוסף, הפכה היצירה של קישון לסרט הישראלי הראשון שהתחרה בקטגוריית הסרט הזר באוסקר האמריקני. בסרט, גילם איינשטיין את זיגי – בן קיבוץ אשכנזי וחבר בתה של סלאח שבתי המזרחי שטוען לקיפוח מצד האשכנזים.

 

על אף הצלחתו של הסרט, מבקרי הקולנוע בארץ יצאו נגדו בצורה חריפה. אלה טענו כי מדובר בסרט ברמה נמוכה מאוד. לימים, העיד קישון כי ראשת הממשלה, דאז, גולדה מאיר הורתה לא להוציא את הסרט מחוץ לגבולות ישראל, אך לאחר הצלחתו בארצות הברית – היא חזרה בה

בסוף של אותו עשור, כשהוא כבר כוכב גדול, יצר איינשטיין, יחד עם חברו הטוב אורי זהר, את תוכנית הטלוויזיה המיתולוגית "לול". איינשטיין היה בין כותבי הסדרה ואף השתתף בה כשחקן. הסדרה התפרסמה ואז דבק באיינשטיין וחבריו באופן רשמי הכינוי "חברות לול". את החבורה הובילו אורי זוהר אריק איינשטיין, שלום חנוך, יהונתן גפן, שמוליק קראוס, מיקי גבריאלוב, צבי שיסל, בועז דוידזון, משה איש כסית וג'וזי כץ.

 

הסדרה שיצרו כללה כמה מערכונים ושירים שהפכו לאבני דרך בעולם התרבות הישראלי. ביניהם "עולים חדשים" שבו אריק איינשטיין ואורי זוהר מגלמים עולים חדשים לארץ ישראל שזוכים יחס מלגלג מהעולים הוותיקים יותר, "לה מרמור, מאת פרלש" שהציג את שגעון הכדורגל בארץ ישראל ו"חידון התנ"ך", שהיווה פרודיה על התחרות.


שנה לאחר יצירת "לול", ב-1970, יצא סרט הקולנוע "שבלול" לאקרנים. בסרט, שניתן לכנות אותו כיום הזוי, מספר איינשטיין לאשתו אלונה על תהליך הפקת אלבום מוזיקה, וזאת בזמן שהוא קולע לסל במגרש נטוש, כשכל העת חברו של איינשטיין צבי שיסל מטלטל בובת בד גדולה ממקום למקום. בסרט ניתן למצוא מערכונים ושירים שהפכו לנכסי צאן ברזל של התרבות הישראלית.

ב-1972 הסרט "מציצים", בבימוי של אורי זהר הופיע בשמי עולם התרבות הישראלי ושינה אותו לעד. בסרט מגלם איינשטיין את אלי – נער חוף תל אביב שמסתובב עם חבר נוסף בשם גוטה, שאותו גילם אורי זהר, ויחד הא מתחילים עם בחורות ומסתבכים במעשים שונים. אחרי שנתיים כיכב איינשטיין בסרט "עיניים גדולות". התסריט נכתב על ידי אורי זוהר והסופר יעקב שבתאי.

בשנת 1988, לאחר הפוגה ארוכה מעולם המשחק, סדרת "לול" חזרה למסך. הבמאי בועז דוידזון, שהיה אחד מבני אותה חבורה מיתולגית, הרכיב סרט מקטעים ומערכונים שליקט מתוכנית הטלוויזיה משנת 1970. לאחר שלוש שנים, וכמעט עשור של התנתקות מעולם הבידור, כבש גם את הדור הצעיר של המדינה. איינשטיין יצר את קלטת הילדים "כמו גדולים". בקלטת משולבים מערכונים קצרים בכיכובם של מוני מושונוב, צבי שיסל ואיינשטיין בעצמו.
ב-1992 כיכב איינשטיין בסרט הקולנוע "כבלים". בסרט הפרודי מגלם איינשטיין נהג מונית שבביתו הותקנו כבלים בטלוויזיה והוא מזפזפ בין הערוצים בתשוקה. בכל תחנה שבה הוא צופה מופיעה סצנה פרודית רלוונטית בגילומם של איינשטיין ושאר השחקנים בסרט. לאחר שנה חזר איינשטיין אל עולם הילדים בהמשך לקלטת "כמו גדולים".
איינשטיין, כאמור, לא למד משחק מעולם. הוא פשוט ניחן בכשרון טבעי ובלתי רגיל, שגרם לו להפיח חיים בכל דמות ודמות שגילם, בצורה הייחודית והאופיינית לו כל כך ובדיוק מופתי.

פורסם בקטגוריה כל מיני, עם התגים , , , , , , , , , , , , , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.
1,472

מה דעתך?

עוד בכל מיני